fredag 1. mai 2009

Sosialisering

Nå begynner det første skoleåret mitt, på allmennlærer, å gå mot slutten, og eg sitte igjen med mange erfaringer. Det har gått veldig fort og jeg har en del gode erfaringer å ta med meg videre. Å skive en blogg er noe som har blitt mye lettere utøver året. Før jul følte jeg at det var ganske stressende å skrive en blogg hver uke, men nå har det blitt mindre blogginnlegg og mye kjekkere å skrive blogg. Jeg har gjort blogginnleggene mine mer og mer personlig, fordi jeg har blitt sosialisert etter andre.

Å bli sosialister vil si å tilføye seg etter andre, og etter samfunnet rundt oss. Vi kan bli sosialisert på ulike måter som er avhengige av hvordan vi blir sosialisert. Vi kan bli sosialisert gjennom følelser. Der hvor vi lar følelsene påvirke vår tankegang, som motivere oss til å bli sosialisert gjennom å gjøre andre ting fordi samfunnet har blitt slik.
Vi kan bli sosialisert gjennom våre væremåter og hvordan vi kommunisere med andre. Som for eksempel når vi er på tur. Da er det viktig å respektere andre kulturer, og representere Norge når vi er på tur. Dette medfører til at vi må sosialisere oss etter hvordan en oppfører seg. Kommunikasjon mellom land har blitt mye lettere gjennom bruk av IKT. Nå kan vi snakke med mennesker fra andre land på ulike måter. En kan kommunisere gjennom Msn, Facebook og Skype og disse kommunikasjons steder bare vokser og vokser hele tiden. Så hvordan kan vi som lærere ta hensyn til dette?

Jeg husker selv fra min egen utdanning at vi brukte IKT i skolehverdagen. På barneskolen hadde vi en datamaskin på hele skolen som ble brukt til å spille dataspillet lek og lær. Der hvor vi lærte en del ting som var relevant for skolegangen vår. Dataene ble også brukt til andre ting fordi det fristet. Jeg husker den gangen når jeg gikk inn på 123 spill, og spilte et spill. Da fikk jeg ikke røre dataen på to uker, og glemmer ikke de ukene. Slik kontroll er ikke lett for lærere å få. Det kan opprettes gjennom å sperre sidene for elevene, men da blir det et problem for hvordan kan de gjøre det på elevenes personlige datamaskiner. Slike digitale verktøy spiller en stor rolle innenfor kunnskapsløftet. Der hvor det å bruke digitale virkemidler er en av de fem grunnlegender ferdighetene som skal legges vekt på. Datamaskiner kan brukes til mye mer enn bare chatting og spill. En kan lære seg tekstbehandlinger, å bruke regneark, lage power pointer, og klare å være kildekritisk til det en leser osv. Slik skal vi som lærere klare å lære elevene våre. Data har vært veldig positiv når det gjelder min egen utdanning, men det var ikke før på videregående jeg selv fikk bruke dataen til min egen læring. Da ble jeg veldig glad i å lage power point framføringer. Dette fikk jeg lære gjennom å ha to timer i uken der hvor vi arbeidet med IKT. IKT med et fokus på hvordan vi kunne bruke det i skolen. Disse timene hjalp meg veldig godt. Det er slike timer som en nødvendige for elevene i dagens skole, og da er det veldig bra at det går an å ta IKT i vår videre utdanning.

For å være en lærer så må en bli sosialisert. Vi må kunne tilvende oss etter hvordan dagens samfunn er, og kunne ta stilling til forandringene som skjer. Som for eksempel hvor avhengige av datamaskiner eller andre teknologiske apparater. Unge bruker mer og mer av tiden sin hjem på datamaskinen, og dette kan medfør til at det oppstår en tidsklemme, og da vil som oftest leksene bli det som blir ned prioritet. Da er det en del vi som lærer må gjøre. Vi bør sette strenge grenser, og kommunisere med foreldrene hjemme om deres databruk, men vi kan også tilpasse oss og vår undervisning etter dem. Gjennom å legge en del av undervisningen til å bruke noen av de teknologiske hjelpemidlene som internett. De kan arbeide meg å finne fakta på dataen, og deretter bruke dataen til noe nyttig. Jeg opplevde i praksisperioden min at en elev kom til meg og sa at han ikke hadde fått sjanse til å gjøre leksene fordi han hadde sett på tv hele dagen. Da spurte jeg om hva foreldrene hadde sakt om dette, og da sa han at de hadde sett det samme på tv som han. Da ble jeg helt sjokket, og laget en avtale med eleven om at han skulle gjøre det til i morgen. Da neste morgen kom så hadde ikke han denne leksen med seg, og da gav jeg han en advarsel om at hvis det gjentok seg så skulle han få melding med seg hjem. Eleven var helt urolig og ville ikke samarbeid med verken meg eller de andre, og da måtte jeg notere dette ned i kontaktboken hans som blir brukt for kontakt mellom skole og hjem. Det var en helt ny erfaring for meg å ta med meg videre, og det fikk meg til å se hvor mye tid elevene bruker på dette i praksis.
Det er veldig viktig for oss som lærere å sosialisere oss, og ikke minst etter hverandre. Å være en lærer er en kultur, og det er spesielle regler for hvordan en kler seg og oppfører seg. Tidligere gikk jeg på en skole der hvor alle på skolen gikk i joggeklær, men nå er det helt motsatt. Jeg har merket at jeg har vokst ganske mye dette året, og har begynt å tilvende meg lærermiljøet fordi jeg har blitt påvirket av andre.


Når det gjelder min blogg så kan du si at jeg har blitt sosialisert på to måter. Gjennom å få høre kommentarer fra andre, og fra læreren. Slik at vi kommuniserer om hvordan jeg kan forbedre, og komme med innspill. Disse innspillene og kommentarene har fått meg til å tenke eg del på pensumet som jeg akkurat har skrevet om. En ting som jeg vil konkludere med gjennom mine egne erfaringer og oppfattninger, er at når en skriver ting mer personlig og bruke erfaringer som en har oppleve så blir teksten mye mer spennende å lese. Bloggen min har også blitt en del sosialisert pga kunnskapen som ligger til grunn. Jeg har lest mer og mer på pensumet, og har gjort det om til mitt eget stoff slik at det blir lettere for meg og andre å lese. Dette har jeg blitt sosialisert gjennom kommunikasjon med andre. Disse fremmovermeldingene har gjort meg sosialisert til å skrive bedre, og ikke minst til å gjøre pensumet til mitt eget. Dette er den siste bloggen min dette året, og jeg må si tusen takk for et kjekt og veldig lærerikt år. :) Jeg gleder meg allerede til neste år.

Ingen kommentarer: