tirsdag 10. mars 2009

Lek er gøy, men også veldig lærerikt!

Undervisning er i mitt hode et bilde av noe som kan være veldig kjedelig, som for eksempel gammeldags tavle undervisning, men undervisningen kan være så mye mer. Så hvorfor skal ikke vi som lærere kombinere undervisning med noe som er gøy? For eksempel gjennom lek. Nå som jeg har gått på lærerskolen, (snart 1 skoleår), så har det åpnet mitt syn på hvordan vi som lærere kan legge opp undervisningen vår slik at elevene få mest mulig ut av det.




Unger elsker å leke, og det er gjennom leken de oppdager. De utforske ting gjennom å ha det gøy. Som for eksempel når vi i praksis hadde om undersøkelseslandskap, da hadde elevene det veldig gøy med matematikk samtidig som de lærte mye om de fire regnearter. I den aktiviteten som jeg hadde var det en stafett de hadde samtidig som de løste oppgaver. Elevene ble så ivrige at når de sto i tur for å komme opp på tavlen for å svare så sto de og regnet oppgavene i hodet. Denne aktiviteten var veldig utforskende, for vi fikk se hvilke oppgaver som ble tatt først og hvilke som var vanskelige. Samtidig som elevene hadde det gøy. Noen av elevene kom til meg etter timen og sa at de ikke var klar over at det var matematikk de hadde om for de hadde det så gøy, mens de for eksempel lærte å multiplisere med flere nuller. Er det ikke slik vi vil at undervisningen skal være?

Lek hadde en mer sentral plass i kunnskapsløftet i 97 enn i dag. I dag er lek knyttet sammen med tilpasset opplæring. Der det står at skolen skal fremme tilpassa opplæring og varierte arbeidsmetoder. Der vi skal stimulere lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. Tidligere skulle vi bruke lek som metode. Tilpassa opplæring er veldig viktig, og gjennom lek kan elevene få det etter sitt eget tempo. Lek er en utforskende aktivitet, og kan løses etter vår egen kreativitet eller forutsetning. Da blir den tilpasset etter dem selv. For at en lek skal etter mitt syn være vellykket så bør den inneholde en del kreativitet, slik at de kan slippe seg løs. Alles kreativitet eller rettere sakt fantasien spiller en stor rolle. Som for eksempel når jeg var liten så kunne jeg sitte i flere timer å drømme meg vekk mens jeg lekte med barbie. Denne metoden å leke på gikk an å gjøre individuelt, men samtidig sammen med andre. Jeg og mine barndomsveninner lekte ofte sammen med barbie i et fellesskap. Da klarte vi å kommunisere samtidig som det var noe som vi bygget ut fra vår egen fantasi. Det å leke er en god måte å jobbe med å samarbeide med andre. I lek er det ofte grupper som arbeider sammen for å vinne eller å oppnå noe. Da må en ta hensyn til hverandre, og klare å kommunisere godt. Kommunikasjon er en viktig forutsetning som elevene må kunne for ellers så klarer de ikke å forklare hva som skal skje eller hvordan det skal gjøre. Vi som lærere bør også ha en god kommunikasjon med elevene. Der hvor vi kan klare å gi gode instruksjoner, og ikke minst legge frem reglene for hvordan leken skal pågå. Hvis elevene ikke får med seg reglene så kan det føre til at noen kan bli skadet.
For at en lek skal være vellykket så må instruksjonene til leken blitt gitt og være veldig tydelig. Deretter må elevene ha fult fokus på det som skal gjøres. Da oppnår en lettere de målene en har satt seg ved denne aktiviteten. For uansett hva vi som lærere planlegger så bør vi ha et mål med denne aktiviteten. For ellers så kan vi også bli for opptatt av selve lek at vi glemmer hele ideen bak denne leken.

Hvorfor lek på skolen? Enkelte foreldre kan ha den oppfattingen at det er for mye lek i skolen. Dette er fordi de ikke vett hvor godt ungene har av å leke. Det er når de leker fantasien kommer frem, og denne kan de anvende når de for eksempel skriver fortellinger. Lek er en naturlig del av et barnsliv, og når vi som lærere bruker lek så viser vi at vi tar dem på alvor, men hvem er det som har sakt at det er bare barn som skal leke? Å leke er noe som er sunt for det har som ofte med en del fysisk aktivitet, samtidig som det har en del pedagogiske verdier som å utvikle et språk, å samarbeide med andre og å følge regler. Voksne også trenger å bygge opp sine evner til å samarbeide med kollegaene sine, så hvorfor skal de ikke gjøre dette gjennom en lek?



Som du ser på bildet over leker barna sammen, og klarer å kommunisere. Det er et godt eksempel på en samarbeids og kommunikasjons lek. Der hvor de leker klappeleken.

En lek som jeg har observert å virke i praksis både for meg selv i en ung alder og nå er en ”bli kjent” lek. Der hvor alle sitter i en ring og du har en avis, som du har krøllet sammen. Denne leken går ut på å lære seg navnene til de andre. Det står en person i ringen, og en sier et navn, og da skal den i ringen slå den med det navnet forsiktig før den får en sjanse til å si et nytt navn. Slik fortsetter leken, og de har det gøy og bli ivrige, men det viktigste er at de etter denne leken kan navnene til de andre. Kanskje ikke alle navnene men, hvertfall flere enn tidligere. En slik aktivitet er ypperlig for oss som lærere å bruke når vi skal bli kjent med elevene, og elevene med hverandre. Det eneste som jeg er litt redd for er at de kan hende noen slår for hardt slik at han ene blir skadd, så er det en annen måte vi kunne gjort dette på? Eller et annet hjelpemiddel enn en sammenkrøpet avis som vi kan bruke? Jeg har tenkt en del på ulike hjelpemidler vi kan bruke men kommer ikke på noen bedre. Det kan ha mye med at den leken er så automatisert hos meg, og da vil de bli litt annerledes å forandre på den nå. Jeg blir veldig glad hvis noen kommer med tips til meg J

En ideell skoledag for et barn vil være å ha det sosialt, og ha det gøy. Da er det en perfekt anledning for oss som lærere å bruke dette virkemiddelet når vi skal planlegge. Det er ikke alt som vi kan gjøre om til en lek, men det kan være et godt avbrekk inni mellom. Hvertfall hvis en har gode pedagogiske grunner til å gjøre dette. Alle klassene trenger å ha et godt sosialt miljø, og klare å bygge opp en god kommunikasjon mellom dem. Da er det relevant å bruke lek som hjelp. Hvem vett det kan jo hende at ungene liker disse lekene så godt at de leker dem i friminuttet? Da klarer vi å videreføre dette til at de kan knytte det til sin egen tid, og har lært dem å skjønne at det er gøy på skolen. Jeg skjønner at mange foreldre kan være kritiske til å bruke lek i skolen. For de tror at ungene ikke lærer noe, men der tar de feil. Ungene lærer utrolig mye gjennom å lek, og de er bare unger en gang.
La barna dine leke, og viderefør leken i skoledagen folkens! Det skal jeg prøve nå som jeg skal i praksis, og håper at du også vil det! :)

Lykke til folkens!!

4 kommentarer:

Sissel S.G. sa...

Hei, Aina. Det er eit godt innlegg du har her, og det var kjekt å lesa det. Du er innom fleire viktige element, og særskilt vil eg dra fram det du skriv om foreldra sitt syn på leik i skulen. Det er mange foreldre som synest det fort vert nok "tull og tøys", og vil ha målbare resultat på det meste. Eg er enig med deg i at leik er veldig viktig: både for motivering og læring.

Avisleiken for å læra navn var eit godt tips! Den har eg sjølv og vore med på fleire gongar, men hadde gløymt den heilt ut. Tusen takk:-) Tips: Prøv med oppblåsbar badeball i staden for avis. Det er vanskelegare å vera hardehendt med ein slik ball.

A wish vart vanskeleg. Trur ikkje eg sakna noko i innlegget ditt, eg.Men eg har eit spørsmål du kan grubla på: Du vart vel undervist etter L97, opplevde du sjølv at det var meir leik i skulen når du var elev enn det er no?

Til slutt vil eg ønska deg lykke til vidare i praksis!

Aina sa...

Takk for kommentaren Sissel!
Eg skal bruke en badeball neste gang. :) takk for tipset.

Når eg gikk på barneskolen så var det mye mer lek enn det jeg har erfaret til nå i praksis, men det tror jeg har veldig mye med at jeg gikk på en liten bygdaskole og der var det mye mer lek. Jeg gikk alltid i klasse med noen som var eldre enn meg og noen yngre. På skolen så kompinerte de alt med en lek eller hvertfall et skuespill. Jeg føler at jeg har lært mye mindre enn ungene i dag, og da er det veldig bra at de har fjernet mye i LK06 syns jeg!

Steinar sa...

Flott at du ser på leik som tilpassa opplæring, og at du argumenterer sterkt for leik i innlegget ditt! Hald fram med det!

Leik har svært stort læringspotensiale og når det i tillegg er kjekt, så bør det sjølvsagt brukast mykje meir enn det gjer i dag.

Har du gjort deg nokre tankar omkring korleis du systematisk kan bruke leik i skulen, f.eks i eit bestemt fag eller tverrfagleg?

Aina sa...

Takk for kommentaren Steinar!

Eg har ikkje nåken konkrete tanker rundt noen spesielle fag ennå, men eg kommer til å ha det i bakhodet når eg planlegge undervising slik at eg kan se når det er nødvendig med en annen arbeidsmetode og om det er relevant å gjøre dette i en lek form.
En lek kan være så enkelt som en konkuranse på bordene innen de ulike temaene.
Nå som jeg var i praksis så hadde vi en Quiz i naturfagen, og da var ungene meget engasjerte. Slike opplegg trenger nøye å gjennomtenke på forhånd. De erfaringer som jeg gjorde meg var å legge frem reglene nøye på forhånd, og få frem at det er jeg som lærer som har siste ordet.

Lek kan brukes i mer eller mindre alle fag,og ikke minst også tverfaglig.