fredag 5. september 2008

Hvorfor Allmennlærer og mitt syn på en lærers rolle/oppgaver

Hvorfor Allmennlærer?

Jeg valgte allmennlærer fordi jeg liker å arbeide med barn og alle utfordringer jeg får av dem. Jeg var lenge innpå Førskolelærer men fant ut at jeg ikke har knær til det, og da var valget ganske enkelt. Allmennfagene har alltid interessert meg, jeg liker veldig godt å arbeide med mattematikk. Jeg var hjelpelærer for mine medelever på videregående, så jeg har funnet ut at jeg har lett for å lære fra meg. Den glede jeg fikk når de forsto hva jeg lærte dem og ikke minst når de fikk det til, var en glede jeg likte godt. Mattematikk er et fag som kan ta tid å lære men når en tar seg den tiden til å lære det så ser en fort hvor kjekt det faktisk kan være. Det å klare en andregradsligning gir en god selvtillit.
Engelske er et annet fag jeg er svært interessert i, ulike språkkulturer gir meg en større variasjon i mitt spekter. Jeg har alltid stått faglig sterkt og interessert meg veldig for det. Jeg har vokset opp med å se engelske filmer som gjorde det enklere for meg å forstå engelske på skolen. Engelske er et viktig fag som gjør det lettere å kommunisere med andre over hele verden. Det er en av de mange allmennfagene som det bør brukes mer ressurser på å vektlegge.
Allmennfagene er svært viktige og ikke minst at dem som lærer det fra seg gjør det på en måte som er lettere for elevene. Jeg har selv hatt både gode og dårlige lærere som har gitt meg et bilde av hvordan en god lærer skal være. Jeg vil bruke mine erfaringer til å bli en bedre lærer.
Allmennlærer gir meg en del utfordringer noe som jeg gleder meg svært til. En plass hvor ingen arbeidsdag er lik. En lærers arbeidsdag er aldri lik, der det er nye utfordringer hver dag. Jeg er en person som liker utfordringer og ikke minst å arbeide med andre mennesker. Jeg har arbeidet som vikar i en barnehage i denne sommerferien som var, det er en god erfaring jeg har med meg videre.
Allmennlærer har også en del fordeler ved det at de har mer ferie, slik at den dagen jeg planlegger å stifte en familie, vil jeg ha fri med barna mine.



Mitt syn på lærerens rolle/oppgaver:
Å være en lærer er en fulltidsjobb. Selv om skoledagen slutter kl.14-15 så er en lærers jobb aldri ferdig. En lærer må forberede seg selv til neste skoledag. Gjennom å lage oppgaver, planlegge fakta og til rette det for de ulike behovene som elevene kan ha. En lærer har stiler og prøver som skal rettes. Han skal vurdere arbeidene.
En lærer må kunne samarbeide med andre. For eksempel med andre lærere, organisasjoner og foreldrene. Det er viktig å ha et bra samarbeid med foreldrene for det skaper en trygghet for begge to. En lærer er ikke ekstra foreldre men er der for å hjelpe og lære eleven. Når en lærer samarbeider så kan en lettere forstå hvorfor en elev er slik den er. Hvis foreldrene banner, så banner eleven også. Læreren spiller en viktig rolle i barnets oppdragelse og kan gripe inn og lære barnet hva som er rett. Vanlig disiplin er en oppgave mange ikke tenker at de må lære elevene, men de elevene som kommer fra et problemhjem trenger hjelp til å komme på rett spor.
En lærer blir som en reserve foreldre til elevene fordi de skal gi omsorg. De er viktig for en lærer å se elevene sine og ta hensyn til deres behov.
En lærer har et stort ansvar innen for selve undervisningen, for i læreplanen står det akkurat hva en elev på det og det årstrinnet skal gjennom og det er læreren sin jobb å klare dette. Det er viktig å virkelig lære elevene noe.
En lærer kan også ha mer omfattende oppgaver på skolen som sosiallærer, rådgiver, IKT hjelp osv. Det er disse oppgavene som krever ekstra mye av en lærer. Som tid og ikke minst en dyktighet innenfor emnet. En kan for eksempel ikke være en IKT hjelp uten å kunne noe som helst om data.
En lærer skal ha en del kunnskap rundt emnet sitt. Skal kunne være forberedt på å svare på alle type spørsmål.
En lærer skal spille en rolle overfor elevene sine. Der han skal respekter dem og ikke gjøre forskjell mellom elevene sine. En lærer er en rollemodell, der hvor eleven ser at hvis læreren gjør det så kan jeg også gjøre det. Hva skal en lærer si hvis elevens svar når de gjør noe gale er: “ men du gjør det jo?”
En lærer skal kunne oppføre seg og bruke god tid på jobben sin.
Kort sakt en lærer har en del oppgaver som de skal gjøre.

3 kommentarer:

Steinar sa...

Hei! Eg er heilt einig i at det kan vere ei stor glede når du ser at din innsats gjer ein forskjell i skulekvardagen! Kan du komme med nokre konkrete eksempel på kva du kan gjere for å framtre som ein god rollemodell for elevane?

Aina sa...

Eg skal kle meg ordentligt. Ikje banne. eg skal legge privatlivet mitt til sides slik at jeg ikke lar personlige ting pavirke min oppførsel overfor elevene.
For eksempel når elevane mine skal lesa i bøker så skal eg og sette meg ned å lese bøker med dem. For ellers kan de oppfatte den lese tide slik at de kan gjør hva de vil.
Eg skal være presis slik at de ikke kommer for seint.
Eg skal gå foran som et ein god rollemodell.
Eg skal ikke dømme noen før jeg har blitt kjent med dem.
Det er veldigt mye jeg skal gjør og jeg kommer til å bruke praksis perioden til å observere hvordan læreren er mot elevene. For å se hvilken rollemodell han/hun er.

Steinar sa...

Du er inne på mange viktige sider. Berre det å lese når elevane les er som du skriv eit tydeleg signal til elevane.