tirsdag 7. oktober 2008

Hva er en god lærer stil?

En god lærer kan være så mye, men det som avgjør om en lærer er god er hans læringsstil. Alle lærere er som ofte unike men har mye tilfelles.
En lærer kan følge ”bibelen” sin altså Kunnskapsløftet. Da gjennomfører han en nøye planlagt og strukturert læringsmetode. LK inneholder retningslinjer for hva en elev i de ulike trinnene skal kunne etter skoleåret, men LK inneholder ikke tips til hvordan reagere når timen ikke går som planlagt. Det er ingenting gale med LK og jeg selv som lærer kommer til å følge den når det gjelder hvilke faktastoff som jeg som lærer må vektlegge. LK er en god manual som er som en bibel for en lærer, men det går an å kombinere ulike stiler for å bli en god lærer også.

En lærer kan også kopiere andre lærere, for alle har et bilde inni hodet om hva en god lærer er og ikke minst en spesiell lærer som var den beste. Den læreren sin læringsstil blir ofte prøvet å bli kopiert av den som observere det. Det er selvfølgelig mange fordeler ved å observer andre sine læringsstiler men det er viktigere å utvikle sin egen. Det er ingenting gale i herme etter andre så lenge en bruker mest sin egen læringsstil. Som for eksempel ulike metoder som andre lærere bruker når det oppstår ulike situasjoner. En kan aldri få nok av tips til hvordan få ro i en urolig klasse. Samarbeid er et viktig ord i denne sammenhengen her. Hvis lærerne satt seg ned og snaket sammen om ulike situasjoner de har vært oppi og delte sine erfaringer med de andre. Da ville det gitt alle mer kunnskaper om hvordan de selv som lærer kan håndterere dette.

Alle har et ideal om hvordan en god lærer er, og kommer til å prøve å kopiere dette idealet.
Jeg selv ser for meg at en god lærer har en god del kvaliteter innen fagkunnskap og kan formidle dette på en bra måte. Han er omtenksom samtidig som han ikke er kompis men bryr seg allikevel. En god lærer klarer å skille privatlivet sitt fra arbeidslivet sitt, for en lærer skal ikke la personlige ting komme i veien for skoledagen. En god lærer tar hensyn til alle elevenes forutsetninger og legger til rette for dette.

En god lærerstil er en stil som legger grunnlag for at læreren kommer til å bli en vellykket lærer, men hva er en vellykka lærer?
En vellykket lærer er en lærer som har gode lederegenskaper, at han kan stå foran dem som et godt eksempel og klarer å lære fra seg. Han må kunne formidle kunnskapen på en måte som tilfredsstiller de ulike behovene elevene har. En vellykket lærer er en som ikke misbruker sin makt, for en lærerstilling medfører en del makt. Den autoriteten bør ikke misbrukes.
En vellykket er en som er interessert i elevene og er til å stole på. Forholdet mellom en elev og lærer er bygd opp av tillitt, noe alle forhold er bygd opp av.
Humor er en viktig faktor for at en lærer blir vellykket, gjennom å bruke humor gjør en det mer naturalistisk for en elev å huske hva de har lært. Bare tenk hva kombinasjonen av en godt variert lærestil pluss en humoristisk vri vil gi elevene. Elever er ulike og har ulike metoder som gjør at de husker bedre og med denne kombinasjonen vil jeg tror at alle vi kunne sitte igjen med fakta etter denne kombinasjonen.

En god lærerstil er en kombinasjon av de ulike egenskapene som er nevnt over. For å bli en vellykket lære så må en lærer feile. Eller hvertfall få observert når en lærer feiler i en sammenheng. Når jeg var i praksis fikk jeg observert når læreren feilet, når det gjaldt utdelingen av ukeplanen. Som regel pleide hun å dele den ut i starten av skoledagen men når vi var der leverte hun den i siste time, noe som skapte stor uro blant elevene. For nå måtte de finne bøkene etter ringeklokken ringte for tidligere hadde de hatt anledning til å finne dem i storfri. Samtid så ble det mye mer spørsmål enn det hadde vært i starten på dagen fordi de var trøtte og slitne. Dette fikk meg til å skjønna at det finnes et fasit svar for når skal legge opp undervisningsplanlegging. En lærer av å feile.

5 kommentarer:

Hauge sa...

Du har rett i at for å bli en god lærer må man lære seg å feile! Jeg ønsker også å bli en god lærer, og da er det som du sier greitt at vi har så mange gode ideal og læringsstiler som vi kan kopiere og adoptere som våre egne. Det skal bli en utfordrene jobb, men en gos lærer er vell også en som tar utfordringer på strak arm!?

Aina sa...

Ja du har helt rett Heidi. :)
Det e nok det som trakk meg til detta yrket fordi eg like utfordringar og vil ha ein jobb der hvor ingen dag er like.

Anette sa...

Hallo Aina =)

Er helt enig med deg i at lærere lærer av å prøve å feile, jeg har selv opplevd at lærere rundt meg har feilet med en filleting sik som å dele ut timeplann "til feil tid", og det skapte uro blandt elevene...
Er også enig i at humor er viktig for en god lærer, og at han/hun skal være et forbilde og "kompis" (til en viss grad).

Hvordan mener du en god lærer bør forberede seg til timene sine? Er det holdbart og ikke ha planlagt enkelte timer eller økter? Kan gode lærere få en god dag på jobb, selv om de ikke har planlagt hva som skal gjøres?

Aina sa...

Eg tror det er viktig å planlegge mye, for da er vi forberedt på hva vi skal bruke tiden på og hvordan vi skal komme oss igjennom stoffet.
Men selvsagt er det viktig å ta ting på sparket. Å kunne improvisere er nok en av lærerens viktigste kunnskaper.
Det går ikke an å få vellykket skoledager uten planlegging er min meinig, fordi ellers kan man risikere å stå foran elevene uten å ha noe å lære dem. Det er holdbart å planlegge.

Steinar sa...

Her er også en god debatt!

Aina, begrepet ditt "lærerstil" har absolutt mye for seg, for vi lærere er jo også like forskjellige som elevene? Derfor handeler det om å finne "min", "din" og "hans" og "hennes" stil...