torsdag 2. oktober 2008

Undervisningsplanlegging

Undervisningsplanlegging er ikke bare å sette seg ned å skrive et side tall og oppgaver som elevene skal gjør. Det er en del faktorer jeg som lærer må ta hensyn til. Dette er noe de som ikke har studert allmennlærer er obs på.

Jeg har vært i praksis, og da observerte eg at det ble planlagt en del over sommeren for læreren. Mange tror at sommerferien er ferie for læreren, men det er det ikke. Den kontaktlæreren som jeg observert hadde lagt opp opplegg over sommeren. Hun hadde to elever som skulle SPU og denne opplæringen var svært nøye planlagt. Dette er noe en faktor som læreren må ta stilling til. SPU elever krever tilpasset opplæring, og derfor krever det mer tid til planlegging og gjennomføring.

En lærer må legge til grunn for at kjønnsdeling. For. Eks i kroppsøving er det mer øvelser som en kan si passer bedre for en gutt en for en jente. Flere jenter har bedre kreativitet i for. Eks kunst og håndverk. En annen ting innen for kjønnsdeling er når en skal dele inn i gruppearbeid, og det er mange gutter som er redde for ”jentelus” og nekter å samarbeide med jenten, Men derimot er det etter min observasjon er det vanskeligere for en helt gutte gruppe å konsentrere seg om oppgaven. Slike forhold varierer fra alder til alder. Det er letter for gutter som er litt eldre å samarbeide med jenter, fordi de ikke lengre tror på jentelus. Det vil også som oftest være litt sammen med jentene for de begynnere å utforske det motsatte kjønnet. Alder er et stort fokustema for en lærer. Undervisningen varierer fra alder til alder. En kan forvente mer av en 13 år enn en 8åring. Elever har ulike modningsnivåer, en kan for. Eks å være psykisk utviklingshemmet og da trenger en SPU for å kunne komme på samme nivå eller komme seg igjennom temaet. Temaer som seksualitet er et tema som en bør ta opp når elevene er modne for det og ikke når de bare fniser og ler av ordet ”kondom.” For et slikt tema som beskyttelse er ikke et ”fnise” tema men et svært alvorlig tema.

En annen ting læreren må ta stilling til er elevens kunnskap om temaet og legge til rette for at eleven får tilfredstilt sin behov. En elev som er ferdig med pensumet bør kunne få en høyere vanskelighetsgrad, mens en elev som sliter med temaet bør kanskje gå tilbake til pensumet fra året før.. Dette krever en del planlegging for å klare å gjennomføre slike hendelser. En lærer må være forberedt på at en elev kan gå begge veier angående hvor eleven ligger i pensumet.

En lærer må legge opp undervisningen der han legger til retter for hvilken lærerstil en kan bruke. Om for eks. Elevene skal arbeide stille og rolig, eller i gruppearbeid. Grupperarbeid medfører som oftest en del uro i klassen, men det er flere som har mer nytte av grupperarbeid. De trenger som oftest hjelp til å komme i gang og når de arbeider med andre blir de presset til å komme raskere i gang, men det er også mange som ser på gruppearbeid som en hvileperiode der hvor hvis en ikke selv gjør det som kommer andre til å gjør det for det er en gruppeoppgave. Denne tankegangen finnes sikkert hos en del elever. Så hvordan skal vi håndterere dette?

Elever har ulike måter å lære best på og det tar tid før en lærer kan klare å lære seg alle å kjenne. Det er ikke enkelt å ta stilling til alle og derfor er det viktig å variere læremetodene. Noen elever liker best å få det visuelt, for i dag er vi i en utvikling der hvor teknologien overtar for gammeldags lærestiler. Dette er noe en lærer skal ta stilling til. Det er viktig å være oppdater innen hva som skjer innen for elevenes kultur.

Forskjellige bakgrunner er noe som jeg som lærer må ta hensyn til når det gjelder undervisningsplanlegging. Når jeg var i praksis fikk jeg et inntrykk på denne faktoren. Der hadde de lagt til rette for norsk 2 for å hjelpe elever som har et annet morsmål enn norsk. Dette tilbudet er et svært bra tilbud. Slike tilbud er det noen bra som en bør kunne tilby alle minoritets elever.

Alle disse faktorene er noe jeg som lærer må ta stilling til når jeg skal planlegge undervisningen. Når jeg selv skal undervise kommer jeg til å variere en del slik at jeg finner ut hvordan min klasse eller enkelt individ lærer best. Disse faktorene er noe de som har vært lærer lenge tar stilling til uten helt å tenke på det. Det kommer naturlig for dem. Nå som jeg skal ut i første praksisperiode skal jeg ha disse fokusområdene i bakgrunn for min undervisning.

4 kommentarer:

Tina Totland sa...

Hei:-)
Dette var bra reflektert. eg er heilt einige med deg i alle desse faktorane som du har nevnt, er viktig å ta omsyn til som lærar. alt til kvar si tid, særleg med tanke på modenhet. Men likevel, er det ikkje viktig at ein startar tidleg å smarbeide jenter og gutar. Det var ikkje enkelt å stille seg kritisk til denne teksten, eg tykkjar det var kjempe bra:-)

Aina sa...

Takk for kommentaren Tina. :)

Steinar sa...

Ja, det å utvikle ei reflekteret haldning til f.eks planlegging er ein viktig del av allmennlærarstudiet.

Du peikar på mange sentrale sider som må vurderast, blant anna kjønn og andre elevføresetnader. Ein annan viktig kategorie er rammefaktorane. Kva vil du trekkje fram her som dei viktigaste rammefaktorane?

Aina sa...

Det er litt vanskelig for meg å skille ut hva som er de viktigste faktorene for alle er viktige, men kanskje om hvor elevene ligger i løypen og legge til rette for det i undervisningen. En lærer må ha kunnskap om hvor elevene stiller seg når det gjelder kunnskap om de ulike fagene.
De som trenger SPU bør oppdages tidlig. Som sagt i Førstehjelp, fokuser på de som er helt stille først for det er de som trenger mest hjelp. Slik kan det også være når det gjelder å oppdage de som virkelig trenger ekstra hjelp når en er lærer.
Den faktoren og den variasjons faktoren er de viktigste faktoren for meg. Variasjon er bra og tilfredstiller de forskjellige elevene.
Alle elever er ulike og bør få tilpasset opplæring for å kunne bli mer faglig stilt.