fredag 27. februar 2009

Hvordan planlegger lærerne undervisningen?

Før jeg begynte på allmennlærer så trodde jeg at undervisningsplanleggingen var så enkel. Jeg trodde at læreren valgte et utgitt tema fra kunnskapsløftet, og deretter tenkte aktiviteter eller oppgaver så enkelt som det. Jeg hadde ingen anselse om alle teorier en må ta stilling til, og kunne grunngi hvilken aktivitet som stammer fra de ulike teoriene.

Når vi som lærer skal planlegge undervisningen er det viktig at vi tenker på den didaktiske trekanten. Der hvor lærerens rolle er på topp, og vi ser hva vi som lærer må ta stilling til. Innholdet i undervisningen er veldig viktig å tenke på, og de ulike elevforutsetningene elevene har. Derfor må vi må stille oss en del spørsmål som hva er innholdet? Hvilken arbeidsform vil vi bruke? Og til slutt hvorfor gjør vi dette?


For å svare på disse spørsmålene trenger vi kunnskapsløftet til å svare på. I kunnskapsløftet står det ulike kompetansemål som vi kan forvente av elevene ut fra hvilket alderstrinn de går på. Samtidig så har vi i pedagogikk hatt en del om ulike arbeidsteorier som vi må ta stilling til som lærere. Som for eksempel andre måter å tenke på. Det kan være en behavioristisk arbeidsstil. Da kan en bruke straff og belønning som motivasjonskilde. Der hvor en sier at hvis dere er flinke elever, og er stille en hel dag så får dere en stjerne. Dette var jeg vitne til i praksis, og etter at de hadde samlet opp fem stjerner så fikk de en belønning. Vi i praksisgruppen fikk ansvaret for å finne en belønning til dem, og da valgte vi å ha litt fysisk aktivitet i gymsalen. Fysisk aktivitet er med på å fremme motivasjonen hos elevene gjennom at en får utløp av energi, og får mer energi til å arbeide videre med fag resten av skole dag. Denne kosetimen, som vi kalte den, ble møtt med stor glede hos elevene. Elevene fikk mer energi til resten av skoledag og arbeidet mye mer roligere. De var også mer motiverte til å samle opp nye stjerner slik at de kunne ha flere slike timer. Jeg kommer til å bruke litt straff og belønning så lenge en ikke blir for opptatt av belønningen, og glemmer hele tanken bak denne arbeidsmetoden. Denne arbeidsformen virker i praksis.

Det er viktig at læreren kan løsrive seg fra planen. Slik at han kan tenke annerledes for å tilpasse opplæringen slik at alle får det til. Som for eksempel når en har om målenheter i matematikk så er det en del som kommer til å slite med dette, og derfor kan de være greit om disse fikk bli med assistenten opp på kjøkkenet der de fikk prøve å måle tinge slik at de lettere kan se forskjellen mellom dl og l. Da får de et annet konkretiseringsmiddel som de vil ha behov for. Dette forutsetter at de har nok ressurs til dette. Tilpasset opplæring har fått en veldig sentral plass i kunnskapsløftet, for det er viktig å se alle elevene, og ikke minst ta hensyn til deres forutsetninger.

Det er utrolig mange måter å planlegge undervisningen på, og det er derfor det er så bra at vi har fått en sikkelig innføring i ulike måter å tenke på. Det om vi vil at arbeidsformen skal våre induktivt eller deduktiv. Når en arbeidsform er deduktivt så er arbeidsformen styrt av læreren, mens når den er induktiv så er den mer elevstyrt. Det vil si at i den induktive så har elevene mye å si for planleggingen av undervisningen, og der de er med på å velge en metode som er undersøkende for dem. Å arbeide induktivt kan en forklare med at elevene arbeider først med oppgavene før læreren kommer med formelen til denne oppgaven. Mens i den deduktive så er det formel undervisning og deretter arbeid med oppgaver.

Nå som jeg skal ut i min andre praksis periode så er jeg mer oppsatt på å prøve ut ulike arbeidsmetoder, og ikke minst få føle på kroppen hvilken som virker. Det er mye arbeid i å planlegge undervisningen. Mye mer enn det jeg hadde trodd før jeg begynte her. Så derfor vil jeg ønske alle mine medstudenter lykke til med planleggingen, og at de våger å prøve noe nytt! :)

8 kommentarer:

Tina Totland sa...

Heisann Aina:-)¨

Dette var eit interresant og godt blogginnlegg.
Eg likte at du hadde teke med gode dømer og erfaringar i frå praksis.
Eg er heilt samd i at fysisk aktivitet førar til læring. Nokon sa til meg ein gong, at ein blir smart av å gå tur. Det meinar eg at faktisk er heilt sant, etter ein luftetur er ein opplagt att, og hjenen er klar for å lære meir
:-)

Eg trur at det er svært mange lærarar som nyttar den behavoristiske straff og belønnings metoden, kanskje også i det ubevisste. Dette er utan tvil ein metode som fungarar når det gjeld å motivara.

Tykkjar også at det er fint at du har fått med at læraren skal kunne lausrivast får planen. Dette visar at ein må vera fleksibe dersom uforutsette ting dukkar opp. samt er det som du skriv viktig å variara undervisninga, og difor er det viktig å ha kjennskap til ulike teoriar.

På ein måte tenkjer eg at: ja, det er veldig greitt å kjenne til desse teoriane, det får oss til å tenkje på viktige spøsmål. Men når eg er i praksis så får eg inntrykk av at det er fleire lærarar som ikkje har høyrt om t.d Dewey. Eg tenkjer vertfall litt sånn at korleis ein er som person har alt å seie for korleis ein undervisar. Eg veit ikkje om eg kjem til å finna eit bestemt læringssyn, eg er den eg er, eg kan påverkas av ulike grunnsyn, men om eg kjem til å tenkje på teoriane som ligg til grunne for alt, det veit eg ikkje, kan det verta ei ei bremse? kva tenkjer du om dette?:-)

"and a wish", eg hadde kanskje vore interresant om du hadde trekt inn den didaktiske relajsonsmodellen, då den spelar ei stor rolle i plalegginga av undervisning.

det er mykje arbeid i å plaleggje, vertfall for oss så kjem rett inn for ein periode. det virkar som at du har ei kjempe god instilling til dette, og som du dkriv så er det utruleg viktig å våge.
dette var ein kjempe god blogg, som fekk meg til å tenke:-)

Aina sa...

Takk for kommentaren Tina!

Eg går alltid tur etter at eg har lest te ein prøve for å lufta hjernen litt. Så fysisk aktivitet er veldig motiverande for meg jaffal! De burde ha ein time fysisk aktivitet i skulen kvar dag!

Eg har heller ikkje klart å finna ut kas grunnsyn eg står for, for eg lika ganske mongen metodar, og e stor tilhengar av at ein skal kunna variera undevisningen. Det er viktigt pga TPO.

Men det e så sant så du seie om at det er så mongen lærere som ikke e klar over den ulike teorier. Når me hva i fyste praksis perioden så hadde ikkje lærene hørt om den didaktiske relasjonsmodellen, og det syns eg var merkelig, men det e jo sånt at den e blitt automatisert sånt at dei ikje tenke på den når de planlegge.

Eg tenkte eg sko nevna den diadaktiske realsjonsmodellen, men valgte å ikje gjøre det for eg ville fokusere mer på ka lærerne tenke på bevisst. Som eg skreiv over så tenke ikje alle lærere på denne diadaktiske relasjonsmodellen, men til neste gong skal eg ta den med meg! :)

Tina Totland sa...

Hei igjen:-)

kjekt å sjå at det er nokre andre enn meg så ikkje larar å plassera seg i eit spesielt grunnsyn. Eg trur me får laga kvart vårt grunnsyn, med innspel frå dei me likar:-)

eg synes du har fokusert veldig bra på kva lærarane tenkjer når det gjeld plalegginga:-)

godt innlegg:-)

Aina sa...

Takk for kommentaren nok ein gong Tina! :)

Steinar sa...

Fin avsluting på det innlegget, Aina. Håpar dine medstudentar tar til seg det!

Eg likar også at du trekkjer fram fysisk aktivitet som belønning, du har heilt rett i at det kan vere så mykje meir enn "gå heim 10 minuttar før" eller "ikkje lekser". Bra!

Kva slags metodar er det du har lyst å prøve ut i praksis, og kvifor ønskjer du å prøve det?

Aina sa...

Takk for kommentaren Steinar!

Eg kommme til å prøve litt forskjelligt, som å prøve å ha en hel time til å ha en dialog med elevene mine. Dette er fordi at jeg har stor tro på at elevene lærer gjennom å få det gjennom en dialog, temaet er muntlig aktivitet, og da er det relevant å øve på muntligheten.

Eg kommer nok til å kjøre litt deduktivt, men også la elevene få være med å planlegge. Hvertfall høre etter dem og deres behover når jeg har timene.

Jeg og Silje skal ha en lek i naturfag. Rettere sakt en konkurranse, som kommer til å motivere elevene til å få mest mulig med seg.

Vi skal ha et stor prosjekt i RLE der vi lager en avis, så jeg får prøvet meg på hvordan det er med å ha prosjekter i praksis. Her er det både en induktiv og deduktiv lærestil.

I norsken så har vi om eventyr, og kommer til å lese, se og la dem spille et eventyr i grupper. De skal også skrive et eventyr som jeg skal prakstisere mine tilbakemeldinger på. :)

Praksisperioden er så og si planlagt! Eg både gleder meg og gruer meg litt.

Steinar sa...

Håpar du fekk til det du prøvde på i praksisperioden!

Aina sa...

Takk for kommentaren Steinar!

Ja eg har fått prøvd ut en del i praksis. :) Der eg har variert en del og klart å oppnå målene mine for praksisperioden.

Eg har hatt med meg to elever ut i engelske som er på et syvende klasse nivå i femte klasse. Disse har ikke fått riktige oppfølging pga manglende lærere. Da gav jeg dem en oppgave i uke 2 av praksisen, der de skriver et eventyr på engelsk. Deretter i uke 3 så gikk jeg gjennom eventyrene med dem, og gav dem frammovermeldinger. Dette var veldig spennende å få prøve ut i praksis, og det er veldig viktig ut fra TPO. Det er også viktig å tilpasse undervisningen til dem som også er meget sterke i klassen, som for eksempel i den klassen jeg var i, så var det de to elevene i engelsken som skilte seg veldig ut. :)

Jeg må bare si at nå som jeg er ferdig med praksisen så syns jeg at det ble mye lettere for meg å planlegge undervisningen min. Dette er for at jeg brukte mål for hver time, og deretter tilpasse undervisningen etter elevene. Dette fungerte veldig godt, og er til å anbefale for andre når de planlegger noe. Da snakker jeg ikke bare om undervisningsplanlegging men også andre planlegging. :)