onsdag 11. februar 2009

Lærernes rolle når det gjelder motivasjon.

Vi som lærere har en stor rolle når det gjelder motivasjon. Ikke bare hos oss selv men også motivasjonen til elevene våre. Motivasjon blir definert som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like, og det som gir den mål og meining. (Imsen, 2008.) Med andre ord det som driver oss til å gjøre noe. Enten det er en ting, en person eller noe en vil oppnå gjennom å holde motivasjonen på topp. Hvordan kan vi som lærere få elevene motiverte? Hvordan kan vi selv holde motivasjonen oppe, når angsten for å mislykkes eksistere også hos oss? Dette er spørsmål som jeg kommer til å prøve å svare på i denne bloggen.

Hvordan motivere elevene?
Det finnes to typer motivasjoner indre og ytre. Indre motivasjon er noe en gjør for sin egen del, og på egen innsats. Ytre motivasjon er når en blir påvirket av andre til å gjøre noe, det trenger ikke å være en person. Det kan også være et mål. Vi som lærere sette mål som vi vil at elevene skal oppfylle. Derfor er det viktig å tenke på at elevene er veldig ulike, og da det er veldig viktig å kunne kjenne elevene sine. Gjennom å kjenne elevene sine så blir vår rolle forandret fra å være en generaliserte andre til å bli en Betydningsfulle andre. Dette er basert på Meads speilingsteori. Der han deler hvordan han ser seg selv. For oss som lærer er det best å bli en av de betydningsfulle andre. Fordi da har våre meininger mer å si. Det er mer respekt å få fra elevene hvis en er venner med elevene. Men det er også grenser for hvor god venn en skal være med elevene. En bør kunne snakke med dem, slik at en kjenner deres forutsetninger og kan klare å tilpasse opplæringen.
Elevene trenger å finne sin arbeidsstil. De har ulike egenskaper. Noen er kanskje mer praktisk anlagt. Disse elevene trenger mer utfordringer, og derfor burde skolene kunne tilpasse opplæringen etter deres behov. En kunne kanskje delt klassen i noen fag der hvor de som er praktiske anlagt fikk helt andre utfordringer, mens de som er mer fakta interessert fikk mer utfordringer. Som for eksempel i matematikk for å forstå forskjellen mellom cl, dl og L. Så kan en for eksempel får prøve det ut i praktisk gjennom for eksempel baking. Mens de andre arbeider med oppgaver rundt det temaet. Dette ville medføre til at elevene klarer å nå målet, men på ulike måter. Det er ikke alltid det er ressurser til at en kan bidra til å dele klassen, pga manglende lærere eller assistenter. Da er det kanskje en mulighet å lage individuelle oppgaver til de enkelte elevene. Slik at de får utfordringer som kan gi dem en motivasjon. Oppgaver i deres nivå slik at angsten for å mislykkes forsvinner fordi kravene er slik at de kan klare det. Stegark er noe jeg har observert i praksis til å være et bra hjelpemiddel til å kunne jobbe i sitt tempo, men i den klassen jeg var i så var det første året at de jobbet med det, og da begynte alle på samme nivå. Det er flere i klassen som fortsatt sliter med det grunnleggende som de fire regnearter. Da hadde det vært ideelt å begynne med stegark med en gang en jobber med matematikk for å kunne følge sitt eget tempo i når det gjelder nivå. De som sliter jobber på de mindre nivåene mens de som ikke gjør det kan gå opp et steg. Det eneste som jeg vil si er minus med å bruke stegark er at en kan glemme å ha vanlig tavle undervisning, for elevene er på ulike nivåer og kan derfor ikke gå gjennom ting når de ligger ulikt i løypen. Det krever også mye mer av læreren. Gjennom at han må gi individuelle lekser i matten, og at han må gå rundt og gjenta seg selv hele tiden. Det merket jeg at var veldig slitende, og krevde mye av meg.



Hvordan holde motivasjonen oppe selv?
Motivasjon henger mye sammen med hvilken holdning/innstilling en har til de ulike tingene. En positiv holdning føre til gir en mye større motivasjon, mens en negativ holdning gir ingen motivasjon.
Jeg merker at de fagene som jeg er positiv til går mye lettere enn de fagene som jeg er mer kritisk til. Det vil ikke si at jeg som lærere eller student må gi opp selv om jeg er negativt innstilt. Det betyr heller at jeg må jobber mer med dem, og blir derfor mye mer motivert. Alt dette er pga at jeg har et mål med denne utdanningen. Dette målet er at jeg vil få en god jobb, slik jeg kan starte en familie og ha en god lønn. Dette målet er en ytre motivasjon, men den har utviklet seg slik at den er mer en indre motivasjon. For det er jeg som driver hele motivasjonen min. Det er jeg som er ansvarlig for min utdanning. Selv om den ytre ligger langt der fremme så er det den indre som driver meg akkurat nå. Disse to motivasjons typene glir i hverandre, og det kan derfor være veldig vanskelig å skille mellom dem. Derfor kan en ofte tenke på hvem en gjør det for. Er det for deg selv så er det en indre motivasjon, mens er det for noen andre eller for noe annet så er det en ytre motivasjon.
For å bevare motivasjonen så er det viktig å ha en positiv holdning, og å ha et mål. For har en et mål med de tingene en vil gjøre så blir en mer motivert til å oppnå det. Jeg observerte i praksis at i matematikk så var det et mål de skulle oppnå med hvert nivå, og det var veldig motiverende for elevene å arbeide for. De måtte bevise at de hadde oppnådd målet før de fikk gå videre til neste nivå.


En lærer kan oppleve å miste en del motivasjon når det gjelder undervisning som ikke går slik en vil, og da er det viktig å skjønne at ting ikke alltid går slik en vil. Det er også veldig viktig å være fleksibel slik at en kan improvisere hvis ting ikke går slik en hadde planlagt. Jeg som lærer kommer til alltid å ha noe ekstra med meg, enten det er en tegneoppgave eller et arbeids ark eller noe lignende. Det er viktig å holde motet oppe, og tenke positivt. Vi som lærere har mye å si for elevenes motivasjon gjennom innstillingen vår. Starte vi dagen vår positivt, vil elevene bli påvirket til å arbeide mer. Du kan for eksempel starte med å si at nå skal vi gjøre noe kjekt, og du vil merke at motivasjonen til elevene stiger. Som de sier i Rema reklamen så er det enkleste ofte det beste. :)

En kan finne motivasjon over alt, og i alle former. For eksempel i et bilde. Dette bildet her gir meg motivasjon og tro på at også i år kommer vi til å heve pokalen igjen, mens for andre kan det være en motivasjon til å trene for å bli like gode som disse fotballspillerne. :)

9 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Hei Aina!
Du har skrive ein lang og informativ blogg, der du vekslar mellom det å ta stilling til stoff både objektiv og subjektivt.

Du viser du klarer å ta stilling til stoffet ditt. Det at du nytter eigne ord, samt set relevant kunnskap inn i eigne samanhengar.

Du skriv;
"Vi som lærere sette mål som vi vil at elevene skal oppfylle. Derfor er det viktig å tenke på at elevene er veldig ulike, og da det er veldig viktig å kunne kjenne elevene sine. Gjennom å kjenne elevene sine så blir vår rolle forandret fra å være en generaliserte andre til å bli en Betydningsfulle andre."

Bra! Skal ein kunne lage gode mål for kvar elev, må ein vite kvar ein har eleven. Ein kan ikkje forvente det same av svake og sterke elevar. Det betyr at ein må, i følgje mitt syn, gi differensierte tilbakemeldingar og oppgåver i forhold til kven ein melder til. Då er ein inne på ein viktig sak som har ein essensiell plass i K06. Veit du kva eg siktar til? =)

Du nemner noko om den signifikante andre, og sjølv om du ikkje har forklart spesifikt kva det betyr, skjønar eg at du forstår, sidan du har brukt dette begrepet i ei riktig setting, og med eigne ord. Bra! Dette er noko eg er veldig fascinert av, men som eg òg ser store utfordringar i å meistre.

Stegark er eit interessant emne. Stiller denne metoden opp imot det sosiokulturelle synet, ser eg fleire utfordringar. Klarer du å sjå dei?

Du skriv;
"Vi som lærere har mye å si for elevenes motivasjon gjennom innstillingen vår. Starte vi dagen vår positivt, vil elevene bli påvirket til å arbeide mer."

Bra! Dette trur eg er undervurdert i stor grad.



Anders

Aina sa...

Takk for kommentaren Anders!!

Eg må ærlig innrømme at eg ikje har satt meg nok inn i LK06, men eg skal bruke studiedagen på å gjør akkurat det. Dette hadde vært hyggelig om du hadde villet svart på spørsmålet for meg? :)

Stegark passer bra mot det sosiokulturelle perspektivet, for det er her en lærer er en veileder. Elevene får så kalte mentorsamtaler etter de har oppnådd et mål. Der målet er fokusert på elevenes læring. Noe som er karakteristiks for det sosiokulturelle perspektive.

Vi som lærere er en god motivasjonsfaktor for elevene våre, og det kommer du også til å bli anders!

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Det eg ville fram til var TPO, og kor ofte dette begrepet går igjen. Skal me gi elevane god og riktig motivasjon, må me kjenne til kvar og ein av dei. Legg ein til rette for mestring hos kvar og ein, skapar ein motivasjon. Tilpassa motivasjon.

Takk for fine ord =)

Anonym sa...

Hei Hei Aina!:)

Vil også trekke frem det som anders skrev med at du klarer å ta stilling til stoffet ditt. At du klarer å bruke egne ord for å forklare de forskjellige emnene du tar opp, og at du klarer å sette det opp mot forskjellige sammenhenger. Det viser at du har forstått det du holder på med, å at kunnskapen er stor.


Du nevner også det med tpo, om at elevene ikke kan ha samme utgangspunkt, derfor kan ikke vår forventninger heller være for stor. Meget bra Aina:)

Aina sa...

Takk for kommentaren Vegard!
Håper du likte bildet mitt. ;)

Steinar sa...

Hei!

Eg har lese innlegget ditt og kommentarane rundt det med stor interesse. Det er absolutt ein relevant debatt de er inne i her, for eksempel det du og kommentatorane dine skriv om tilpassa motivasjon og læraren si rolle som motivator.

Her nemner du også Mead og hans signifikante andre, og det trur eg du har veldig rett i. Bra at du trekkjer fram han! Her vil eg utfordre deg på å bli litt meir konkret, kva kan du som lærar konkret gjere for å få ei rolle som ein signifikant, og dermed forhåpentlegvis motiverande, lærar?

Aina sa...

Takk for kommentaren Steinar!

For at eg skal bli den segninfikante andre så kommer eg til å se elevane mine og deres forutsetninger, slik at eg kan snakka med elevene og deres problemer i fagene, og for å få tilpasset opplæringen slik at de også kan få mestra i faget. Alle elever er ulike og da er det viktig å se elevene, og kunne gi dem et annet mål som er mer oppnåeligt for dem.
Mål er veldig motiverende for elevene og da er det viktig at jeg som lærer er en god motivasjonsfaktor for dem!

Steinar sa...

Lykke til med "å sjå" elevane i praksis- og snakke med dei er utan tvil ein god start:-)

Aina sa...

Takk for det Steinar!