lørdag 22. november 2008

Sosiokulturelle Perspektiv

I denne uken har vi hatt om det sosiokulturelle perspektiv, og jeg merker at det blir mange perspektiv å holde styr på så jeg lager en oppsummering til meg selv her på bloggen. Da blir det en repetisjon for meg og for de som leser den.

Denne uken så fikk vi i timen lov å lage et tankekart om noe i pedagogikken. Rettere sakt et freemind. Da bestemte jeg meg for at jeg ville lage et om denne ukens tema. Da hadde jeg power pointen til Steinar som utgangspunkt, og dialogen rundt det. På bildet under ser du tankekartet mitt. Det gjør det lettere for meg å huske de viktigste punktene innen Sosiokulturelle perspektiv. Her ser du utviklingssonen osv. Denne arbeidsmåten bruker jeg selv når jeg skal pugge på ting. Jeg kommer til å bruke denne arbeidsmetoden som lærer, gjennom at elevene selv lager et, og at jeg selv demonstrere det på tavla og gjennom dialog.


Det er ikke den beste skanningen men det er tegnet en mann som skal symbolisere Vygotskij, der han holder et flagg. Russland sitt flagg siden han er der fra, og et redskap fordi han som fremmet bruket av redskaper. Det er tegnet to personer fra ulike kulturer for å symbolisere at kultur har mye med dette perspektivet. De to personene snakker sammen ( sosialt) Jeg har tegnet en lyspære for å symbolisere at lærerens rolle er veldig viktig. Jeg har skrevet kontekst og kultur, og tegnet ut fra dette. To som hører sammen, en god del redskaper, og å dyrke. Til slutt som har jeg tegnet utviklingssonen, rettere sakt nærhetssonene. Der jeg har tegnet både redskaper, og samarbeid mellom induviduelt og i lag med andre.


I det sosiokulturelle perspektivet er det kontekst og kultur som er i fokus. Kontekst er det samme som sammenheng. Sammenheng mellom venner, språk, hjelpemidler og lærere osv. Kultur betyr å dyrke, og består av mennesker, hjelpemidler, kunnskap og historie. En kan dermed si at ”Elevene både gror og dyrkes inn i en kultur.” Det vil di at elevene selv gror selv det de lærer og deretter til knytter det til sin kultur. Som f. eks å sykle, en lærer det og deretter legge kulturen/ miljøet etter det. Som for eksempel å legge det inn i skjemaer, mentale skjemaer.

Det sosiale spiller stor rolle inne Sosiokulturelle perspektiv. Noe en kan se av navnet sitt. Sosial blir definert som at læring ikke lengre er primitivt, det vil si at det er læring mellom mennesker. Der fokuset er på elevenes læring, og understrekker at lærerens rolle er viktig og. En lærer skal oppfordre til at elevene klarer å jobbe, og skape et trygt og rolig arbeidsmiljø for dem.



Vygotskij er sosiokulturelle perspektivs far. Han mente at språket er det viktigste virkemiddelet som vi har, og det må jeg si at jeg er veldig enig med. Hadde vi ikke hatt språk hvordan kunne vi da ha kommunisert? Dersom vi ikke viste hva ja symboliserte så hadde vi aldri skjønt det uanhengige av om det blir uttalt muntlig eller står skriftlig. Språket hjelper oss, og uten det hadde vi vært hjelpeløse. Vi trenger språket til å forstå, og kunne kommunisere med andre. Språk funger på to måter, innover og utover. Lettere sakt en sosial og en privat inndeling. Innover er tankene til personen, noe vi får vite. Tankene våre blir delt med andre. Utover er når vi kommuniserer om et tema muntlig, og kan utveksle tankene våres. Uten språket vårt kunne vi aldri formidle tankene våres, som et spedbarn som bare skriker og skriker. De får ikke formidle det de vil ha før de får utvikle språket sitt.






4 kommentarer:

Marie sa...

Hei Aina:)

Dette var eit fint innlegg! Det var spesielt lærerikt for meg, for eg var vekke den dagen dåke lagde tankekart i pedagogikken. Det var ein fin måte å repetere det vi har lært denne veka:)

Du nemner at du er einig i at språk er det viktigaste verkemiddelet vi har. Er det noko anna du er einig med i frå den sosiokulturelle teorien? No har vi jo hatt om ein del ulike læringsteoriar, er det ein teori du føler deg meir heime i enn andre?

Aina sa...

Takk for kommentaren Marie :)
Eg er enige i nærhetsonen, det vil si at det er grenser mellom samarbeid og individuelt samarbeid. Det stemmer for meg som student. Eg arbeider best alene, men eg klare også å arbeide sammen med andre. Det er fag som matematikk som eg helst vil vera alene når eg gjør, mens i fag som norsk der det e snakk om mer kunnskaper innenfor norsk faget. Så syns eg at det er kjekt å samarbeide med andre. Me lærer av hverandre. Men me har alle ulike læringsmetoder.
Det viktigste er at me alle finner en som fungere best for oss. :)

Ska eg være helt ærlig så må eg få setta meg litt ned i julaferie min å kikka tilbake på de ulike læringsteoriene igjen før eg kan svara på det. Det har vært så mye pensum nå, og mange innlevinger. Og ikke minst eksamens nervene mine. Men eg skal gi deg et svar. :)

Steinar sa...

Hei!

Det var et stilig tankekart du har laget!
Flott at den metoden fungerer for deg!

Hvordan ser du for deg at du konkret kan bruke slike hjelpemidler i undervisningen?

Aina sa...

Tankekart er noe eg har allerede brukt i undervisningen min. Eg brukte det når vi skulle skrive et felles eventyr i klassen og laget det for at de skulle se oversikten over alt.
JEg har også brukt det når jeg har nye temaer for å kunne se hva de kan fra før av.